Oameni care vin sa descopere, cuvinte care se angreneaza intr-o valtoare productiva a emotiilor, discursuri asumate si mesaje pline  de pasiune. La prima vedere, acestea sunt elementele unei seri de practica. Atunci cand privesti, insa, mai atent, anatomia unei seri de practica este mult mai complexa decat atat.

Fie ca ai parcurs deja cursurile de sales, de vorbit in public sau esti membru proaspat al comunitatii, accentul este pus pe tine. Da, da, tu cel de acolo. Tu, cel usor nesigur,  o varianta a ta poate nu foarte indrazneata, un Eu care „ar fi putut fi gata sa cucereasca lumea”, dar nu  dupa ora sase  seara. Nu dupa o zi obositaore la birou. Nu nepregatit. Nu azi.

Deci? Fara „deci”. Si fara scuze. Dar, mai ales, fara NU.

practica

practica

Serile de practica au aparut din dorinta de a trece de la teorie la aplicabilitate. Este foarte usor sa sustii ca ai invatat lectia, esti obisnuit cu prezentarile sau intelegi cum trebuie abordat publicul. Insa, cand esti in fata unor persoane, avand intentia de a livra un mesaj in care crezi, descoperi ca nu este atat de usor sa aplici ce stii deja.

De aceea, fiecare seara de practica este construita in jurul unor principii si teorii testate si, bineinteles, in baza experientei trainerilor. Astfel, desi poate parea dinamica si spontana, ca si in viata, in cadrul Serii de Practica, nimic nu este intamplator :).

(Parca te si aud: „Cum e spontana, daca nu este intamplator? Cum adica?”. Iti explic imediat)

Esenta serilor de practica esti tu. Tu, care ai decis ca iti vei asuma, tu, care vei deveni o varianta mai autentica a ta, tu, care accepti sa treci, impreuna cu tine, prin schimbari si reactii, pentru ca simti ca mesajul tau trebuie sa ajunga la oameni. Si va ajunge! De ce? Pentru ca TU, lucrand la tine, din interior, fara sa iti dai seama, vei fi mai bun pentru cei din jurul tau. Cu ce te ajuta o seara de practica? In primul rand:

  • Iti identifici caracterul – punctele tari si cum te poti motiva pentru a avea…doar puncte tari.

Am vorbit despre motivatie  si iti spuneam ca nimic nu este intamplator. Core-ul antrenamentelor, cursurilor si oricaror evenimente marca SelfTrust sunt fundamentate pe tipologia individuala a fiecarui participant. Trainerii identifica la ce tip de stimuli reactionezi tu si te motiveaza in acest sens!

Sa folosim si un exemplu: daca ai o personalitate foarte creativa si/sau emotiva, nu te va trimite nimeni in fata nepregatit. Cum am scris intr-un articol precedent, chiar nu mancam oameni! Nu suntem adeptii terapiei prin soc! In schimb,  cu siguranta, iti vom da instrumentele necesare si, foarte curand, vei dori tu sa iesi in fata.

  • Vei fi mai carismatic, na, asta e, ce sa-i faci…ne asumam!

Creierul are o calitate exceptionala, anume: prinde informatie fara sa ii fie oferita in mod direct sau intentionat. In momentul in care esti in fata unui public, observi ca acesta reactioneaza. Simte, empatizeaza, majoritatea oamenilor  incercand, chiar,  sa ajute speaker-ul.

Rezultatul este ca vei constientiza la ce anume reactioneaza

instinctiv, constient si mai putin constient, oamenii. La acest nivel, iti va fi la indemana sa rezonezi cu ei, sa te faci placut, sa identifici cum sa vorbesti si cat, ce postura ai si ce e de corectat, toate imbinandu-se pana cand, fara sa-ti dai seama, oamenii vor veni la tine.

  • Incepi sa devii constient de sine. Oh, da! Sa te tii, caci self-awareness-ul este secretul fericirii.

Nu am exagerat deloc in cuvinte, tust me!

Termenul de self-awareness, sau introspectie,  se refera la capacitatea de a te identifica pe tine separat de mediu si de indivizi. De a constientiza exact ce simti si de ce simti. Specific, devii stapan pe tine, caci intelegi mecanismele din spatele emotiilor si reactiilor. In momentul in care ti-ai asumat sa mergi in fata oamenilor si sa livrezi mesajul impetuos, in care tu crezi, constientizezi urmarile firesti. Intelegi cum te poti simtii si decizi sa controlezi sau sa lasi fraiele libere. Deciziile pe care le iei au alti algoritmi la baza, caci ai inteles cum functionezi, tu, ca om.

  • Last, but not least – Vei invata sa asculti.

Vei oferi publicului, dar si tu vei fi, la randul tau, public. Oamenii pe care ii vei cunoaste au experiente pe care, foarte probabil, nu le-ai auzit sau trait. La fel ca tine, acestia doresc sa impartaseasca ceva in care cred si care spera sa ajute, caci, asupra lor au avut un impact pozitiv. Inainte de a transmite, vei invata sa asculti. Iar cand ma gandesc la ,,a asculta”, imi vin in minte lucruri precum empatie, compasiune si caldura. Ascultarea este baza oricarei conversatii, fie ca este de business, joviala, wise-oriented ori, pur si simplu, un small-talk. Capacitatea de a asculta este unul dintre atuurile care te pot diferentia pozitiv, caci este primul pas catre conectare.

Fie ca iti doresti sa aplici ce deja ai invatat sau vrei sa inveti ce ar fi de aplicat, o seara de practica este intotdeauna o decizie buna. Sau, de ce nu, un cadou pe care ti-l poti oferi.

Ema Capitanescu – Ambasador comunitatea Speakings